Relationship marketing researches in logistics’ organizations: foreign countries experience
Abstract
This paper presents the analysis of foreign researchers’ works which scrutinize relationship marketing, its principles’ adjustment in logistics organizations. Relationship marketing elements identified by different researchers, their influence and importance in relationship with clients in logistics organizations, relationship marketing implementation in business-to-business level are analyzed and compared. It leads to the conclusion that in logistics organizations relationship marketing elements such as trust, specific investments, reputation, information sharing, commitment and cooperation are frequently stressed. Trust has a strong impact on commitment between concerned parties. Trust in logistics service provider increases with specific investments in relationship, information sharing for partnership welfare. Systematized methods, modified relationship marketing schemes are presented.
Article in Lithuanian.
Santykių marketingo tyrimai logistikos organizacijose: užsienio šalių patirtis
Santrauka. Straipsnyje nagrinėjami santykių marketingo, jo principų taikymo logistikos organizacijose atlikti užsienio tyrinėtojų darbai. Analizuojami ir lyginami skirtingų tyrinėtojų identifikuoti santykių marketingo veiksniai, jų įtaka ir svarba santykiams su klientais logistikos organizacijose, santykių marketingo įgyvendinimas verslas – verslui lygmeniu. Daroma išvada, kad dažniausiai logistikos organizacijoje išskiriami tokie santykių marketingo veiksniai, kaip pasitikėjimas, specifinės investicijos, reputacija, dalijimasis informacija, įsipareigojimas ir bendradarbiavimas. Pasitikėjimas turi didelį poveikį įsipareigojimams tarp susijusių šalių. Pasitikėjimą logistikos paslaugų teikėju didina jo specifinės investicijos į santykius, dalijimasis informacija siekiant partnerystės gerovės. Pateikiami susisteminti tyrimams taikyti metodai, modifikuotos tyrinėtojų santykių marketingo schemos.
Reikšminiai žodžiai: santykių marketingo principų taikymas, pasitikėjimas, įsipareigojimas, partnerystė, santykių marketingo tyrimo metodai, logistikos organizacijos.
First published online: 27 Mar 2009
Keyword : adjustment of relationship marketing principles, trust, commitment, partnership, relationship marketing research methods, logistics organizations
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.